Bezig met laden...
Een stemstoornis is een aandoening van de stem of het stemapparaat, met als gevolg afwijkingen in de klank, de omvang en het volume van de stem. Bij patiënten met een stemstoornis is het stemgeluid hees, schor, te hoog, te laag, te zacht of te luid of de stem valt weg of slaat over.
Om de gevolgen van afwijkend mondgedrag te beperken, is het belangrijk dat er vroegtijdig behandeld wordt. Belangrijk bij deze therapie is dat er thuis voldoende geoefend wordt om de aangeleerde mondgewoonten te automatiseren en de foutieve mondgewoonten af te leren. Samenwerking met de tandarts en/of orthodontist is essentieel om een goed resultaat te bekomen.
Problemen met slikken komen vaak voor bij kinderen in het kader van myofunctionele stoornissen , maar hiernaast komt dit ook voor bij volwassenen. Bij volwassenen spreekt men dan vaker over dysfagie.
Na hersenbeschadiging of bij een bepaalde aandoening (Multiple Sclerose, Parkinson, ALS,…) ontstaan er vaak moeilijkheden. Deze moeilijkheden kunnen zich voordoen op verschillende gebieden: fysieke problemen, emotionele veranderingen, gedrag, … Maar ook op gebied van spraak –en taal, slikken, cognitieve vaardigheden (aandacht en concentratie).
Spreken lijkt een heel eenvoudig proces. Het is pas wanneer je niet zo vloeiend uit je woorden geraakt, dat je de complexiteit van dat proces zal inzien.
We bieden een vernieuwende aanpak die meer visueel werkt voor rekenzwakke kinderen. We stelden ons de vraag of de klassieke rekenmethodes voldoende inzicht boden in de verschillende rekenvaardigheden.
We engageren ons om rekenproblemen met het visuele ijsbergrekenen aan te pakken.
Men spreekt van een taalontwikkelingsstoornis wanneer de opbouw van het taalsysteem bij kinderen in vergelijking met leeftijdsgenootjes langzamer of anders ontwikkelt dan normaal of zich zelfs niet ontwikkelt.
Het is niet altijd gemakkelijk voor kinderen om de aangeboden leerstof te verwerken. Dankzij logopedische therapie kan er een snelle verandering teweeg gebracht worden bij leerproblemen. Soms hebben kinderen een grote achterstand opgelopen en blijven de problemen hardnekkig aanwezig. In dit geval is er sprake van een leerstoornis. We onderscheiden lees-, spelling- en rekenstoornissen.
Het verwerven van spraakklanken is een geleidelijk proces waarbij het normaal is dat sommige klanken op een bepaalde leeftijd nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Wanneer kinderen of volwassenen klanken niet (correct) kunnen uitspreken, is er sprake van een articulatieprobleem.